Skip to content

The September Issue

september 6, 2010

The September Issue

Laatst keek ik het programma ‘Het Uur van de wolf’. Dat was de eerste keer want om heel eerlijk te zijn, leek het me nooit zo interessant. Dus waarom nu wel? Ik heb namelijk een hele leuke documentaire gezien genaamd: ‘The September Issue’

Anna Wintour is hoofdredactrice van het Amerikaanse modeblad Vogue en de invloedrijkste vrouw in de mode-industrie. De ‘iron lady’ treft met haar team voorbereidingen voor het belangrijkste nummer van het jaar: het septembernummer. Ze botst regelmatig met het creatieve modegenie Grace Coddington, voormalig model en al twintig jaar de hoofdstyliste van het blad in een documentaire over macht, creativiteit en competitie.

“There’s something about fashion that can make people very nervous.” (Anna Wintour)

De belangen rond het 900 pagina’s tellende septembernummer van Vogue zijn groot. Het is de start van het nieuwe modeseizoen en lezers en veel betalende adverteerders verwachten een hoge standaard. Voor ontwerpers en modehuizen is het cruciaal om de goedkeuring van de strenge Anna Wintour te krijgen. Met de kleinste glimlach of wenkbrauwtrilling van achter haar grote zonnebril kan ze een modecarrière maken of breken. De spanning rond haar aanwezigheid is te snijden.

Haar tegenpool in alle opzichten is de kleurrijke styliste Grace Coddington. Met veel flair en te midden van haar creatieve chaos vecht ze al twintig jaar voor haar aandeel in het magazine. In deze documentaire geven de twee vrouwen, topstukken uit de industrie en de medewerkers van Vogue hun visie op het blad en op de modewereld als geheel.

Regie: R.J. Cutler
Producent: Cutler, Hindmarch, Shepard

Ik heb zelf de documentaire al gezien. Aangezien de aflevering méér dan één uur duurt kon ik het niet terug vinden op youtube en zelfs op uitzending gemist kon niet de hele aflevering worden bekeken.

‘Lola’ heeft in de comments een hele handige tip gegeven. Als je UPC hebt kun je soms nog afleveringen bekijken als je ze hebt gemist, en ook documentaires. Bedankt voor de tip!

xoxo

9 reacties leave one →
  1. lola permalink
    september 6, 2010 5:40 pm

    heey, ik heb ook een deel gezien van die documantaire, helaas niet helemaal, maal nog een tip voor de mensen die UPC on de mand hebben, op uitzending gemist staan vaak veel documantaire’s dus daar kan je even kijken!
    xLola

  2. september 7, 2010 3:12 pm

    Ik heb die op dvd x]

  3. september 7, 2010 4:54 pm

    Leuk Filmpje!

  4. september 7, 2010 5:35 pm

    Die documentaire is zo leuk.

  5. Amber permalink
    september 7, 2010 5:52 pm

    Ik heb het niet gezien,
    maar ik ben wel benieuwd ernaar. ;]

  6. Kelly permalink
    september 7, 2010 5:53 pm

    Ik heb het ook gezien,
    ik vind die Anna Wintour nogal hooghartig..
    Maar het was wel leuk om te zien.
    x

  7. september 7, 2010 7:31 pm

    Ik heb het niet gezien, helaas.

    Xx <33

  8. september 11, 2010 11:21 am

    Ik vind die film echt geweldig! Ik heb hem ook op dvd.
    En als je : ‘The Devil Wears Prada’ hebt gezien zie je duidelijk dat dingen op ‘The September Issue’ zijn gebaseerd.

Geef een reactie

